Strømmen av passasjerer fra Norge har vært helt avgjørende for å kunne operere denne direkteruten, som Star Alliance-partnerne SAS og Singapore Airlines har samarbeidet om i flere år nå.

Spesielt har den lønnsomme forretningstrafikken vært stor fra Norge, og ifølge Singapore Airlines sitter det nordmenn i over halvparten av de dyre setene på businessklassen. Det er jobbreisende innen finans, olje og shipping som har fylt business klasse-kabinen.

Vraker Oslo, velger Stockholm

Når selskapene nå velger å øke kapasiteten med en ny skandinavisk destinasjon fra våren, sto valget mellom Oslo og Stoockholm. Nå har de imidlertid valgt å vrake Oslo og har heller valgt Stockholm. Den skal gå fem ganger i uken fra 30. mai, og kommer altså i tillegg til ruten fra Danmark som også går fem ganger pr. uke. Stockholm-ruten blir ikke non-stop, den skal gå via Moskva.

- Etterspørselen etter flere avganger fra Skandinavia har vært betydelig. Den nye ruten fra Stockholm er et svar på dette og vil være et godt alternativ også for norske reisende, mener konsernsjefen for Singapore Airlines, Mr. Goh Choon Phong.

Hans kollega i SAS, Rickard Gustafson, sier han ser frem til å utvide samarbeidet med Singapore Airlines ytterligere, og dermed kunne tilby selskapets kunder en ny rute fra Stockholm til Singapore. Ruten skal opereres med den nye flytypen Airbuis A350 med 253 seter.

Norwegian med Singapore-plan

Bjørn Kjos sørger trolig for at Norge får en direkterute til Singapore, selv om SAS og Singapore Airlines velger Stockholm når de utvider sitt tilbud til Asia.
Morten Uglum

Nå ser det imidlertid ut til at Oslo likevel skal få direkterute til Singapore. Norwegian har søkt og fått innvilget avgangstider for en slik direkterute to ganger i uken fra etter sommerferien.