Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Ti grunner til at du bør bruke sko

Media, Vitenskap

tirsdag 2. august 2016

image

En kortesje blankpussede, sorte SUV-er kommer kjørende i mørket. I baksetet sitter en kvinne i rød dressjakke og titter på mobilen. Vi ser ikke ansiktet hennes. Bilene svinger opp til en privatjet der tungt bevæpnede livvakter passer på. En stemme sier: «Hun er en av de rikeste kvinner i politikken.»

Slik starter våpenlobbyens angrepsreklame rettet mot det de kaller «hykleren Hillary Clinton».

Starten på spurten

Så langt i denne presidentvalgkampen, inkludert primærvalgene, er det vist reklame på TV 610.000 ganger. Da presidentkandidat Donald Trump forrige uke for alvor sparket i gang sin TV-kampanje med annonsekjøp i vippestater for 80 millioner kroner, markerte det en slags start på innspurten. Labor day - som var nå på mandag - har tradisjonelt markert at valgkampen går inn i en siste og intens fase.

Evan Vucci / TT / NTB Scanpix

Tre timer reklame på én helg

Og omfanget av reklame er fra før formidabelt: I Tampa i Florida fikk TV-seerne i tidsrommet 19.-21. august servert 353 reklameinnslag, viser tall fra Wesleyan Media Project. De fleste filmene er på 30 sekunder eller ett minutt. Tampa-seere kunne dermed titte på minst tre timer politisk reklame i løpet av én helg.

Utenforstående grupper spytter inn store penger i valgkampen. National Rifle Association har en slik komite som kjemper for Trump og mot Clinton.