Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

noen

Ti grunner til at du bør bruke sko

Media, Vitenskap

tirsdag 2. august 2016

image
image

En kortesje blankpussede, sorte SUV-er kommer kjørende i mørket. I baksetet sitter en kvinne i rød dressjakke og titter på mobilen. Vi ser ikke ansiktet hennes. Bilene svinger opp til en privatjet der tungt bevæpnede livvakter passer på. En stemme sier: «Hun er en av de rikeste kvinner i politikken.»

Slik starter våpenlobbyens angrepsreklame rettet mot det de kaller «hykleren Hillary Clinton».

Starten på spurten

Så langt i denne presidentvalgkampen, inkludert primærvalgene, er det vist reklame på TV 610.000 ganger. Da presidentkandidat Donald Trump forrige uke for alvor sparket i gang sin TV-kampanje med annonsekjøp i vippestater for 80 millioner kroner, markerte det en slags start på innspurten. Labor day - som var nå på mandag - har tradisjonelt markert at valgkampen går inn i en siste og intens fase.

Evan Vucci / TT / NTB Scanpix

Tre timer reklame på én helg

Og omfanget av reklame er fra før formidabelt: I Tampa i Florida fikk TV-seerne i tidsrommet 19.-21. august servert 353 reklameinnslag, viser tall fra Wesleyan Media Project. De fleste filmene er på 30 sekunder eller ett minutt. Tampa-seere kunne dermed titte på minst tre timer politisk reklame i løpet av én helg.

Utenforstående grupper spytter inn store penger i valgkampen. National Rifle Association har en slik komite som kjemper for Trump og mot Clinton.



Personvernerklæring

Logg inn