Ti grunner til at du bør bruke sko
tirsdag 2. august 2016
En kortesje blankpussede, sorte SUV-er kommer kjørende i mørket. I baksetet sitter en kvinne i rød dressjakke og titter på mobilen. Vi ser ikke ansiktet hennes. Bilene svinger opp til en privatjet der tungt bevæpnede livvakter passer på. En stemme sier: «Hun er en av de rikeste kvinner i politikken.»
Slik starter våpenlobbyens angrepsreklame rettet mot det de kaller «hykleren Hillary Clinton».
Starten på spurten
Så langt i denne presidentvalgkampen, inkludert primærvalgene, er det vist reklame på TV 610.000 ganger. Da presidentkandidat Donald Trump forrige uke for alvor sparket i gang sin TV-kampanje med annonsekjøp i vippestater for 80 millioner kroner, markerte det en slags start på innspurten. Labor day - som var nå på mandag - har tradisjonelt markert at valgkampen går inn i en siste og intens fase.
Tre timer reklame på én helg
Og omfanget av reklame er fra før formidabelt: I Tampa i Florida fikk TV-seerne i tidsrommet 19.-21. august servert 353 reklameinnslag, viser tall fra Wesleyan Media Project. De fleste filmene er på 30 sekunder eller ett minutt. Tampa-seere kunne dermed titte på minst tre timer politisk reklame i løpet av én helg.
Utenforstående grupper spytter inn store penger i valgkampen. National Rifle Association har en slik komite som kjemper for Trump og mot Clinton.